کتاب رهایی از فقر

کتاب رهایی از فقر

کتاب رهایی از فقر تالیف فیلیپ کاتلر و نانسی لی و ترجمه دکتر مهدی قربانی، چاپ اول آن از انتشارات دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۹ منتشر گردید.

در این کتاب، فیلیپ کاتلر کارشناس مشهور بازاریابی، و نانسی لی از پیشتازان بازاریابی اجتماعی، از زاویه‌ای کاملا متفاوت، یعنی از دیدگاه بازاریاب به فقر نگریسته اند. آنان تک تک راه‌های پیشنهادی برای کاهش فقر را ارزیابی کرده‌اند؛ از کمک‌رسانی خارجی در مقیاس بزرگ‌ گرفته تا آموزش شغل و پرورش انسان‌ها، توسعهٔ اقتصادی و اعطای اعتبار خرد که همگی جزء روش‌های سنتی محسوب می‌شوند. آنها دیدگاه‌های بسیار خوبی دربارهٔ شکست بسیاری از برنامه‌های  مبارزه با فقر دارند و پارادایم جدیدی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند به کسب نتایج بهتر کمک کند.

نویسندگان نحوهٔ استفاده از روش‌ها و راهبردهای پیشرفتهٔ بازاریابی از جمله بخش بندی، هدف‌گیری و جایگاه یابی را با هدف فراهم آوردن شرایط لازم برای رهایی از فقر نشان داده‌اند. به کمک مطالعات موردی واقعی، متوجه خواهید شد که این روش‌های بازاریابی چگونه به بهبود سلامت، آموزش، تقویت اجتماعات، انگیزه‌های شخصی و مواردی از این دست کمک می‌کنند. این نویسندگان نخستین روش کامل و مبتنی بر بازاریابی را برای پرداختن به مسائل خاص فقر ارائه داده و نتایج را ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها همچنین اثبات کرده‌اند که می‌توان برنامه‌های  ملی و محلی مبارزه با فقر را با برقراری پیوند مؤثر میان دولت، NGO ها و شرکت‌های خصوصی ارتقا بخشید.

در طی سی سال گذشته، روش‌های بازاریابی اجتماعی این نویسندگان، کاربرد موفقی در رفع مشکلات در زمینهٔ حفاظت محیط زیست، تنظیم خانواده و بسیاری از دیگر چالش‌های  اجتماعی داشته است. کاتلر و لی چگونگی کاربرد این روش‌ها را برای بزرگترین معضل اجتماعی یعنی فقر جهانی نشان داده‌اند.